loading...

ترمه

ستون فقرات یکی از مهم ترین قسمت هایی است که بدن ما را پشتیبانی می کند و بدن را در جهات مختلف حرکت می دهد. آناتومی ستون فقرات به گونه ای عالی طراحی و ساخته شده است تا عملکردهای زیادی را انجام دهد.تمام

sahim6 بازدید : 500 یکشنبه 11 تیر 1402 زمان : 9:44 نظرات (0)


ستون فقرات یکی از مهم ترین قسمت هایی است که بدن ما را پشتیبانی می کند و بدن را در جهات مختلف حرکت می دهد. آناتومی ستون فقرات به گونه ای عالی طراحی و ساخته شده است تا عملکردهای زیادی را انجام دهد.

تمام اجزای پشت و ستون فقرات برای محافظت از ستون فقرات طراحی شده اند. نخاع عضوی بسیار حساس است که از ساختار پیچیده ای از عضلات، تاندون ها و استخوان های پشت عبور می کند و ارتباط بین مغز و بقیه بدن را برقرار می کند و امکان انتقال اطلاعات حسی و حرکتی را فراهم می کند. آناتومی ستون فقرات بزرگسالان در حالت طبیعی و طبیعی قرار می گیرد، با کمترین فشار بر روی استخوان های لگن و از سوی دیگر، حداقل نیروی لازم برای حفظ عضلات پشت. پشت صاف

قسمت های مختلف ستون فقرات

ana1

در بدو تولد، ستون فقرات از 33 مهره مجزا تشکیل شده است. اما در بزرگسالی معمولاً 24 مهره مجزا داریم زیرا برخی از مهره های خاجی به هم جوش خورده اند.

7 مهره بالای گردن، مهره های گردنی C1 تا C7 هستند. مهره های گردنی مسئول ایجاد امکان حرکت گردن هستند. این مهره ها همچنین از نخاع، اعصاب و رگ های خونی که به سایر قسمت های بدن متصل می شوند محافظت می کنند.

در پشت 12 مهره پشت ستون فقرات گردنی، مهره ها یا مهره هایی به نام T1 تا T12 قرار دارند.

5 مهره در قسمت پایین کمر یا کمر وجود دارد که L1 تا L5 نامیده می شوند. در مقایسه با سایر نواحی ستون فقرات، ناحیه کمر وزن بیشتری را تحمل می کند و بنابراین بیشتر در معرض آسیب و مشکلات است و منبع کمردرد است.

استخوان خاجی (ساکروم) و دنبالچه از 9 مهره تشکیل شده است که همگی به هم متصل شده و یک بدن استخوانی را تشکیل می دهند.

نخاع

وقتی از جلو یا عقب به ستون فقرات نگاه می‌کنید، انحنای آن صاف است و تمام مهره‌ها مستقیماً روی هم قرار می‌گیرند، بدون انحراف به چپ یا راست. اگر ستون فقرات به چپ یا راست خم شده باشد، فرد مبتلا به اسکولیوز است.

اما اگر از پهلو به ستون فقرات نگاه کنید، خواهید دید که ستون فقرات دارای سه انحنای طبیعی است:

ستون فقرات دارای فرورفتگی یا قوس داخلی در پایه شکم است.

ستون فقرات قفسه سینه دارای یک برآمدگی یا قوس بیرون زده است.

قسمت پشتی ستون فقرات نیز دارای سوراخ یا داخل است.

وجود این انحناها به ستون فقرات کمک می کند تا وزن سر و بالاتنه را بهتر تحمل کند و در حالت ایستاده و نشسته بدن را قوی نگه دارد. البته انحنای بیش از حد (مانند فشار بیش از حد کمر یا قوز کمر) می تواند باعث عدم تعادل ستون فقرات و مشکلات دیگر شود.

گرفتن

قسمت هایی از پشت

قسمت های مختلف ستون فقرات برای محافظت از ستون فقرات، تحمل وزن بدن و کمک به حرکت بدن در جهات مختلف طراحی شده اند.

من 4

مروارید

نخاع وزن و فشار زیادی را به ستون فقرات وارد می کند. بخشی از اندام به حلقه ای از استخوان متصل است که دارای زائده هایی نیز می باشد. برآمدگی های استخوانی در هر طرف مهره به نام پدیکول وجود دارد و این برجستگی ها از حلقه استخوان های اطراف ستون فقرات محافظت می کنند. همچنین صفحات استخوانی (لامینه) در پشت هر ستون مهره ای وجود دارد. ماهیچه های خم کننده در دو طرف ستون فقرات وجود دارد که به مهره ها متصل می شوند. استخوان های لامینا دارای لبه های تیز هستند که فرآیندهای خاردار نامیده می شوند. این دارو به راحتی می تواند به صورت یک برآمدگی کوچک در پشت و ستون فقرات ظاهر شود.

دیسک های بین مهره ای

بین دو مهره دیسکی وجود دارد که وظیفه جذب فشار وارده بر ستون فقرات را بر عهده دارد. دیسک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار را به خوبی جذب می‌کنند و همچنین به مهره‌ها اجازه می‌دهند در جهت‌های مختلف در مقابل یکدیگر حرکت کنند. هر دیسک بین مهره ای دارای یک پوسته بافتی بسیار سخت است که آنولوس فیبروزوس نامیده می شود و درون این پوسته یک ماده نرم به نام هسته پالپوزوس وجود دارد. لایه بیرونی سخت (حلقه) از مواد نرم داخلی (هسته) دیسک محافظت می کند و دارای بافت همبند قوی است که به مهره های دو طرف دیسک می چسبد. ماده هسته دارای مقدار زیادی آب بوده و حالت نرمی دارد که باعث می شود دیسک نرم و قادر به جذب فشار وارد شده باشد.

مفاصل وجهی

مفاصل فاست قسمت قوسی شکل را در دو طرف هر مهره مجاور به هم متصل می کنند. بین دو مهره مجاور، دو مفصل فاست وجود دارد که هر کدام در یک طرف (چپ و راست) مهره قرار دارند. مفاصل فاست هر مهره را به مهره های فوقانی و تحتانی آن متصل می کنند و وظیفه آنها این است که به مهره ها اجازه می دهند مستقل از یکدیگر به صورت جانبی بچرخند.

باز شدن اعصاب

مسیرهای عصبی دریچه هایی هستند که از نخاع نخاع به سایر قسمت های بدن منشعب می شوند. بین دو مهره ستون فقرات، دو عصب در دو طرف وجود دارد. فورامن یک شبکه امن برای خروج شاخه های عصبی فراهم می کند که سیگنال های عصبی را از نخاع به اندام ها منتقل می کند.

کانال نخاعی و شاخه های عصبی

طناب نخاعی از قاعده مغز تا ناحیه بین مهره های اول و دوم کمری گسترش می یابد. در نهایت نخاع به چند شاخه عصبی تقسیم می شود که هر کدام به قسمت های مختلف پایین بدن و پاها می رود. از آنجایی که این شاخه عصبی در انتهای طناب نخاعی ایجاد می شود، ریشه عصبی اسب دمی نامیده می شود. این گروه از اعصاب در داخل کانال نخاعی قرار دارند و پس از طی مسافتی از آخرین سلول عصبی خارج شده و به قسمت های مختلف پا می روند.

طناب نخاعی توسط یک فضای محافظ به نام سخت شامه احاطه شده است که یک پوشش فیبری است. درون این غلاف مایعی وجود دارد که نخاع و شاخه های عصبی را کاملا می پوشاند. هر شاخه عصبی که از ستون فقرات خارج می شود به ناحیه خاصی از بدن می رود. به عنوان مثال، شاخه های عصبی که از ناحیه گردن منشا می گیرند به قفسه سینه و بازوها می رسند، در حالی که شاخه های عصبی که در قسمت پایین کمر قرار دارند به لگن، باسن و پاها می رسند. این اعصاب سیگنال های حرکتی را از مغز به اندام ها می رسانند و همچنین سیگنال های حسی را از اندام ها به مغز می رسانند و باعث احساس اندام ها می شوند. بنابراین، آسیب به اعصاب، ریشه های عصبی یا نخاع باعث علائمی مانند درد، گزگز، بی حسی و ضعف می شود. این علائم می تواند هم در ناحیه آسیب عصبی و هم در اندام هایی که در انتهای مسیر عصبی قرار دارند (به عنوان مثال در گردن و دست ها) ظاهر شوند.

شصت عضله ستون فقرات

بسیاری از ماهیچه هایی که تنه و بازوها و پاها را حرکت می دهند نیز به ستون فقرات متصل هستند ماهیچه هایی که مستقیماً ستون فقرات را می پوشانند، نقش مهمی در حفظ وضعیت مناسب بدن (کمر و گردن) و تحمل وزن بدن بر روی ستون فقرات در طول فعالیت های روزانه، کار و ورزش دارند. تقویت این عضلات می تواند بخش مهمی از برنامه فیزیوتراپی و توانبخشی بیمار باشد

سیستم عصبی

DAK

تمام اجزای ستون فقرات و مهره ها برای محافظت از ستون فقرات طراحی شده اند. طناب نخاعی ارتباط بین مغز و سایر قسمت های بدن را امکان پذیر می کند که از طریق آن سیگنال های حسی و حرکتی منتقل می شود. نخاع در سطح مهره L1 به چندین شاخه عصبی تقسیم می شود و هر یک از این شاخه ها به ناحیه ای از پایین تنه می رود. این گروه از اعصاب را ریشه های عصبی دم اسبی می نامند.

دردهای ستون فقرات

از آنجایی که ستون فقرات ساختار بسیار پیچیده ای دارد و مرکز حرکت بدن ما است که در اکثر فعالیت ها و کارها درگیر است، مستعد آسیب ها و مشکلات بسیاری از جمله:

پوکی استخوان

سندرم تنگی

برجستگی دیسک

آسیب نخاعی

اسکولیوز یا انحنای ستون فقرات

کیفوز یا قوز پشت

سگ خیلی بزرگه

اسپوندیلیت

آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات

مراجعه به سایت: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-جراح-ستون-فقرات-و-دیسک-در-شیراز 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 113
  • باردید دیروز : 82
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 344
  • بازدید ماه : 195
  • بازدید سال : 15,521
  • بازدید کلی : 35,512